Ce este forta, magnetismul sau circuitul electric, dar si cum iau nastere miscarea, undele si vibratiile? Probabil va ganditi ca m-am apucat sa studiez fizica. Dar toate intrebarile astea nu sunt pentru mine, ci pentru copiii de clasa a II a. Da, ati citit bine, clasa a IIa. Din toamna, copiii vor trebui sa invete tabla inmultirii, fractiile, alaturi de stiintele naturii, inclusiv fizica, geografie avansata etc.
La ce folosesc toate cunostintele acestea? Ii vor face pe copii mai zmei, le vor lumina mintea si le vor deschide perspective de neimaginat? Se vor folosi pentru a-i transpune pe copii in experimente interactive si in aplicatii din viata de zi cu zi? Vom pregati urmatoarea generatie pentru NASA?
Ca sa raspund la prima intrebare, din pacate, in mintea lor va fi o mare vraiste. Gandirea nu este pregatita pentru o avalansa de notiuni abstracte. La clasa a doua ar trebuie sa predomine chestiunile concrete privitoare la viata, la natura, la mediul inconjurator, aplicatiile practice. Ar trebui sa predomine exercitiile prin care copiii isi formeaza o parere, isi dezvolta o opinie pe care o pot argumenta si care este ancorata in realitate.
In ceea ce priveste a doua intrebare, ma indoiesc foarte tare ca va exista vreo interactivitate. Vor ramane tot invatoarele sa-si bata capul cum sa faca dintr-o limba de lemn, ceva inteligibil. Cum sa faca niste copilasi sa inteleaga niste bolovani. Sistemul romanesc nu are posibilitati de reprezentare practica. El este blocat la nivelul hartiei si al textului, de multe ori greu de inteles si pentru adulti.
Daca speranta noastra este ca va creste extraordinar nivelul intelectual, asta va fi o mare pacaleala. Este putin probabil ca nivelul sa creasca doar pentru ca s-au turnat niste galeti de informatii. Copiii vor avea aceleasi lacune, in special de natura emotionala si de deficit in ceea ce priveste adecvarea informatiei la varsta lor.
Din toamna va incepe razboiul neuronilor. Mai bine zis, va incepe toceala acestora in incercarea de a face fata noilor provocari. Deja am intalnit zeci de copii care se plang ca scoala e foarte grea si sunt doar in clasa I. Imi imaginez ce imi vor auzi urechile cu privire la clasa a II-a. Ma intreb daca in sistemul de educatie romanesc functioneaza legea junglei: rezista doar cel mai puternic (adica cel care memoreaza cel mai bine pe dinafara). Restul se vor duce pe apa Amazonului si ne vom aminti de ei abia la bac, cand ii vom scoate sa-i uscam si sa-i imbracam frumos pentru examenul de maturitate.
Pe maine dimineata asadar,
Cristina
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu