marți, 26 noiembrie 2013

Terapie pentru crima

Este imbucurator faptul ca tot mai multe filme romanesti incep sa abordeze ideea de a prezenta terapia si semnificatiile acesteia. Ceea ce nu este insa deloc imbucurator este perceptia deformata a acesteia.
Am asistat de curand la vizionarea, in cadrul festivalului Psihanaliza si Film, coordonat de Irina Margareta Nistor, a filmului Terapie pentru crima, in regia lui Kiki Vasilescu, avand-o in rolul principal pe Claudia Pavel, mai cunoscuta publicului larg prin muzica (Cream). Filmul are sens pentru privitor doar daca este inteles ca o scena onirica constituita din mai multe secvente. Adica, mai pe intelesul tuturor, ca un vis visat de protagonista. Visul este insasi definitia unui proiect psihic de implinire a dorintei (nu conteaza daca dorinta e conforma cu realitatea sau absurda). Si cum protagonista avea o dorinta, aceea de a deveni criminal profesionist, visul poate fi o forma de satisfacere (mai mult sau mai putin satisfacatoare) a dorintei. 
Rezulta o insiruire de scene comice, pe alocuri hilare, un lant de dialoguri pseudo-spontane, incurcaturi mai logice sau mai incoerente (ceea ce accentueaza aspectul oniric). Se contureaza o dilema a personajului principal: un criminal profesionist poate fi debutant?
Partea care insa este absolut lipsita de sens, chiar si pentru un vis visat intr-o singura noapte, este insertia terapiei. Intr-un context aparent psihanalitic, in care personajul isi expune liber reflectiile pe o canapea, apar vaci, pisici, razboie si pastile. Cu scopul de a sensibiliza pacienta. Care se afla acolo intr-un demers corectional. Si nu face nici un progres. Intrucat vrea sa ucida.
Goliciunea istoriei personajului, dar si a constructiei sale interioare, nu permite spectatorului sa elaboreze vreo ipoteza cu privire la ucidere. Terapeutul este caricaturizat si constrans de niste clisee, incalcand insa cliseul cel mai important: regula abstinentei.
Terapie nu este despre a face, ci despre a spune. Nu este despre a corecta, ci despre a intelege. 
Si cel mai important dintre toate, terapia nu este o fictiune. Chiar daca filmul este. 
Sa ii uram succes proiectului cinefil si sa speram ca retroactiv se vor intreba fiecare in parte despre sensul celor jucate. 

Pe maine dimineata asadar,
Cristina 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu